Este nevoie de o abordare europeană integrată în dosarul mineralelor de conflict

Ruperea legăturii dintre extragerea și comercializarea mineralelor și finanțarea grupărilor armate este principalul scop urmărit de raportul deputatului european Iuliu Winkler (UDMR, PPE) referitor la instituirea unui sistem al UE pentru autocertificarea cu privire la diligența necesară în cadrul lanțului de aprovizionare a importatorilor responsabili de staniu, tantal și tungsten, minereurile acestora și aur – 3TG- provenind din zone de conflict și zone cu risc ridicat. Raportul Winkler cu privire la mineralele din zonele de conflict s-a aflat, miercuri, în atenția deputaților europeni reuniți la Strasbourg în sesiune plenară, care au decis începerea trialogului informal pe marginea acestuia fără a se închide însă prima etapă în procesul legislativ cu privire la acest dosar.
“Votul de azi a arătat că toate grupurile politice, precum și o largă majoritate a deputaților, sunt determinați să găsească o soluție în dosarul mineralelor din zonele de conflict. Din păcate, divizarea, care s-a văzut și la votul din Comisia pentru Comerț Internațional (INTA), a dominat decizia de azi din plen. Ne îndreptăm spre un complicat proces de negociere. Scopul meu ca și raportor este să-mi continui munca în identificarea celei mai eficiente poziții care să fie acceptată de statele membre în Consiliu și de Comisia Europeană, și care să aducă rezultate reale pentru comunitățile locale prinse în zonele de conflict”, a afirmat raportorul.
Conform mai multor amendamente adoptate în plenară, obligativitatea certificării pe lanțul de aprovizionare cu 3TG și minereurile acestora a fost extinsă. De altfel, avem de-a face cu cel mai mare număr de amendamente, peste 600, depuse vreodată la un raport legislativ în INTA.
Iuliu Winkler a atras atenția asupra faptului că interesele comunităților prinse în conflicte armate nu pot fi servite doar de acest regulament comercial al UE. “Avem nevoie de o abordare integrată a UE în privința acestor zone. Raportul meu reprezintă o propunere care implică și responsabilizarea tuturor actorilor implicați în acest sector și este un pilon important al răspunsului integrat al UE. Avem nevoie de consolidarea capacității europene în aceste zone, trebuie să educăm și să responsabilizăm toți actorii implicați, inclusiv industria din UE, dar și guvernele statelor care se confruntă cu conflicte locale armate”, a afirmat raportorul.
Iuliu Winkler a avertizat asupra efectelor negative pe care le implică un sistem obligatoriu de certificare pe întregul lanț de aprovizionare cu 3TG și minereurile lor care nu este suficient pregătit. “Prin faptul că am susținut o schemă voluntară de certificare am urmărit să evităm distorsiunile pe lanțul de aprovizionare, precum și efectele negative, inclusiv instaurarea unui embargo de facto. O schemă obligatorie de certificare va aduce cu sine pierderea de locuri de muncă pentru ambele părți, în industria europeană și pentru comunitățile locale și așa afectate de conflictele armate”, a mai spus raportorul.
Purtătorul de cuvânt al Grupului PPE din INTA, deputatul european Daniel Caspary, a subliniat faptul că este nevoie de un regulament în privința mineralelor care provin din zonele de conflict care să rezolve cât mai de repede problemele cu care se confruntă comunitățile locale afectate de conflictele armate. “Avem nevoie de un regulament care în cel mai scurt timp să ajute oamenii care sunt afectați de conflictele armate. Trebuie să prevenim apariția unei legislații nerealiste care va pune în pericol micile exploatații miniere și care i-ar lăsa pe localnici fără surse de venit sau i-ar determina să recurgă la contrabandă și la alte activități ilegale. Pentru aceste comunități exportul de minerale, care să nu fie bănuite că ar finanța grupări armate, este de o importanță vitală, iar un embargo de facto asupra acestei activități nu ar face altceva decât să înrăutățească situația din aceste regiuni”, a mai spus Caspary.



La nivel internațional, există mai multe inițiative pentru promovarea aprovizionării responsabile cu minerale din zonele de risc sau afectate de conflicte armate. Cele mai cunoscute dintre acestea au fost adoptate în 2011 și, respectiv, în 2010: Orientările OCDE privind diligența necesară referitoare la existența unui lanț de aprovizionare responsabil în cazul minereurilor provenite din zone afectate de conflicte și cu risc ridicat (Orientările OCDE privind diligența necesară) și secțiunea 1502 din Legea adoptată de SUA pentru reforma Wall Street și protecția consumatorilor (Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act).
În 2011, UE și-a luat angajamentul politic în cadrul OCDE de a sprijini adoptarea în continuare a orientărilor. Propunerea de regulament transmisă PE și al cărui raportor este Iuliu Winkler vizează toți operatorii din UE care importă 3TG, precum și minereurile acestora. Propunerea definește condițiile în care aceștia se pot auto-certifica în calitate de importatori responsabili de metale și minereuri incluse în domeniul său de aplicare. UE este unul dintre cei mai mari importatori de 3TG. Industria electronică și electrotehnică este cea mai mare utilizatoare de 3TG.