UDMR este nemulțumită de modul în care se desfășoară dezbaterea și consultarea publică pe marginea Acordului de parteneriat care se va încheia între România și UE pentru perioada 2014-2020, a declarat deputatul european Iuliu Winkler, luni, la Deva, într-o conferință de presă.
Potrivit deputatului european al UDMR, dialogul pe marginea acestui Acord de parteneriat este lipsit de consistență având doar un caracter formal. “UDMR este nemulțumită de acest dialog și de dezbaterea pentru stabilirea priorităților din acest acord. (…) În cadrul acestui dialog, UDMR a transmis Ministerului Afacerilor Europene propunerile noastre înglobate în Planul de dezvoltare Transilvania 2020, dar nici până acum nu am primit vreun răspuns”, a afirmat Winkler, care a adăugat că din cauza acestui formalism, dar și a lipsei de capacitate administrativă, Ministerul Fondurilor Europene ar putea eșua din nou în tentativa de se prezenta cu un proiect de acord viabil în fața Comisiei Europene (CE).
Potrivit acestuia, CE va semna acorduri de parteneriat cu toate cele 28 de state membre ale UE. “Acordul de parteneriat este un instrument nou și va include prioritățile de investiții ale fiecărui stat membru pentru următorii șapte ani astfel încât acestea să susțină obiectivele Strategiei Europa 2020, iar prioritățile statelor membre să fie armonizate la nivelul UE. Ideea este că toate statele membre, împreună cu CE, vor avea, fiecare în parte, prin acest acord, o relație contractuală clară, care să sprijine înfăptuirea Strategiei Europa 2020. (…) Practic, situația este similară cu a unei bărci în care se află 28 de vâslași. Dacă unul singur vâslește în sens contrar, barca se învârte în cerc”, a explicat Winkler.
Deputatul european a amintit faptul că au fost deja trimise două variante preliminare ale acestui acord la Comisie, care au generat din partea Bruxelles-ului “opinii devastatoare”. “Documentul de poziție al CE, care de altfel e un document public este o lectură interesantă, cu privire la aprecierile pe marginea propunerilor României. (…) Dialogul formal a dus la o slabă calitate a propunerilor trimise la Bruxelles. Mai mult, există chiar propuneri care se bat cap în cap”, a spus Winkler. În opinia lui, s-a ajuns la formulări divergente pentru că cei care s-au ocupat de redactarea schiței de acord, pur și simplu au copiat, fără să citească, propunerile venite de la ministere. Deputatul european a mai spus că, în context, Comisia Europeană critică și slaba capacitate administrativă a României. “Practic, una dintre concluziile Comisiei este că avem un sector public extrem de mic în comparație cu majoritatea statelor membre”, a subliniat Winkler. Deputatul european a adăugat că trebuie demolat mitul existent, conform căruia, avem prea mulți funcționari publici. El a arătat, că de fapt, România duce lipsă de funcționari publici competenți, în context, declarând că regretă faptul că Guvernul recurge la noi disponibilizări în acest sector. “Scăderea numărului funcționarilor va duce la o performanță și mai slabă a administrației publice. Avem nevoie de funcționari capabili, nu de câte șapte secretare la o primărie de comună. (…) Apoi, mie mi se pare o glumă și noua propunere cu privire la salarizarea funcționarilor, aceea cu o parte fixă de salariu și una variabilă în funcție de performanțe. Cine și cum va stabili performanțele funcționarului public?”, s-a întrebat retoric deputatul european.
Deva, 8 iulie 2013