Industria europeană trebuie să-și adapteze mentalitatea la noul context în care se desfășoară comerțul global, acesta a fost principalul mesaj pe care deputatul european Iuliu Winkler, vicepreședinte al Comisiei de Comerț Internațional (INTA) a Parlamentului European (PE), l-a transmis, joi, industriei feroviare europene ai cărei reprezentanți s-au reunit la București.
Invitat la panelul în care s-a discutat despre competitivitatea industriei feroviare europene în contextul internaționalizării piețelor, vicepreședintele INTA a vorbit despre faptul că în comerțul internațional s-a intrat într-o nouă eră care este strâns legată de lanțurile globale de aprovizionare. Ținând cont de noul context, precum și de nevoia Europei de a-și menține un rol de lider pe piața mondială, Iuliu Winkler a afirmat că este nevoie de o schimbare de mentalitate a industriei europene, de adaptare la noile realități ale comerțului global.
Potrivit vicepreședintelui INTA, industria europeană trebuie, în primul rând, să identifice instrumentele necesare pentru a se exprima în Uniunea Europeană, pentru a-și face cunoscute cât mai transparent interesele. “Transparența a devenit o cerință care nu mai poate fi evitată. Acest lucru se vede și în presiunea care se exercită pentru transparență inclusiv în domeniul negocierilor comerciale, procese care, până nu de mult, erau caracterizate de discreție. La nivelul UE se manifestă un activism legitim al cetățenilor, al ONG-urilor, al diverselor grupări care reprezintă interese ale unor categorii de cetățeni. (…) În negocierea acestor acorduri există numeroase interese legitime ale consumatorilor europeni, ale ONG-urilor, ale grupurilor de activiști. Între acestea interesele legitime ale industriei europene trebuie să ocupe o poziție centrală”, a spus Iuliu Winkler.
Conform deputatului european, consolidarea creșterii economice în Europa post-criză și crearea de noi locuri de muncă, în special pentru tineri, depind în mare măsură de capacitatea UE de a finaliza acordurile de comerț și investiții în a căror negociere este angajată, și în primul rând de încheierea TTIP și de acordul de investiții cu China. Vicepreședintele INTA le-a mai transmis reprezentanților industriei feroviare europene faptul în această perioadă în PE se duce o adevărată luptă în ceea ce privește TTIP. “În 2013, PE a adoptat o rezoluție despre TTIP și conținutul acestui acord, a fost o rezoluție echilibrată, și de aceea eu sper că PE în noua sa compoziție, rezultată după alegerile europene de anul trecut, va reuși să păstreze acest echilibru”, a adăugat Winkler. El a precizat că grupul politic din care face parte, respectiv Partidul Popular Euroean (PPE), este un susținător consecvent al intereselor legitime ale industriei europene.
Industria feroviară asigură, la ora actuală, 400.000 de locuri de muncă în Europa, dintre care 25.000 în România.