Pentru prima dată, Comisia de Comerț Internațional (INTA) a Parlamentului European (PE), la inițiativa deputatului european Iuliu Winkler, a organizat ”Ziua Politicii Comerciale” – ”Trade Policy Day” care s-a materializat într-o dezbatere la un an de la lansarea noii Strategii comerciale și de investiții a UE de către Comisarul pentru Comerț, Cecilia Malmström. La evenimentul găzduit, miercuri, de PE la Bruxelles, Comisarul pentru Comerț, reprezentanții Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), Băncii Mondiale, FMI, OECD, au dezbătut și analizat împreună cu parlamentarii europeni, cu actorii interesați și societatea civilă starea actuală a Politicii comerciale a UE și legitimitatea democratică a politicilor comerciale.
Apelurile care se fac pentru renaționalizarea Politicii comerciale a UE sunt fundamental greșite, deoarece, în lumea globalizată în care trăim, nici un stat membru al UE, singur, nu poate fi un actor economic sau comercial relevant, doar UE, cu forța ei economică și comercială bazată pe piața comună a celor 500 de milioane de cetățeni europeni este un actor care poate modela viitorul comerțului global, a fost principalul mesaj pe care l-a transmis deputatul european Iuliu Winkler, vicepreședinte al INTA, în cadrul dezbaterii prilejuite de ”Ziua Politicii Comerciale”.
”În urmă cu un an, atunci când comisarul Cecilia Malmström a prezentat, în INTA, noua strategie pentru comerț a UE, am propus organizarea, în termen de un an, a unei dezbateri speciale dedicate comerțului internațional cu scopul de a evalua impactul noii strategii europene. Între timp, lumea a trecut prin schimbări dramatice. Vorbim despre o nouă lume a comerțului global, iar dacă analizăm schimbările profunde prin care trece societatea globală trebuie să vorbim chiar de o nouă lume care se naște sub ochii noștri”, a afirmat Winkler, care a moderat prima parte a discuțiilor din cadrul ”Zilei Politicii Comerciale”.
Potrivit acestuia, dezbaterile aprinse, din ultima perioadă, în jurul acordului comercial UE-Canada – CETA – la fel și presiunea crescândă a inegalităților globale, prăpastia din ce în ce mai adâncă care îi desparte pe bogați de săraci care a condus la o neîncredere din ce în ce mai mare în politicile comerciale, vin să justifice faptul că nu este deloc exagerat să se vorbească de o nouă lume a comerțului internațional. În opinia sa, cetățenii vor să înțeleagă mecanismele negocierilor comerciale, de asemenea ei vor să aibă un cuvânt de spus, mai ales în condițiile în care s-a generalizat percepția că tratatele comerciale favorizează companiile multinaționale, dar nu țin cont de interesele indivizilor, a comunităților locale sau ale IMM-urilor. Aceste cerințe publice sunt legitime, iar politicienii europeni și cei de la nivel național au obligația să creeze toate mecanismele de dialog necesare pentru a răspunde așteptărilor cetățenilor, este de părere vicepreședintele INTA.
Pe de altă parte, conform lui Winkler, este nevoie să se comunice mai eficient avantajele incontestabile pe care comerțul global le aduce cetățenilor și comunităților locale, cum sunt: bunăstarea individuală și a familiilor, crearea de noi locuri de muncă, accesul la produse și servicii de calitate din ce în ce mai bună la prețuri din ce în ce mai scăzute și multe alte beneficii care sunt consecințe ale comerțului liber și societăților deschise.
El consideră că asocierea între efectele negative ale multiplelor crize globale și promovarea comerțului și a relațiilor economice multilaterale este greșită, și tocmai de aceea, o mai bună
comunicare și o transparență mai mare reprezintă cele mai mari provocări care stau în fața politicienilor cu scopul de a recâștiga încrederea cetățenilor în politicile comerciale.