- Comisia Europeană a prezentat un plan de acțiune pentru sectorul automobilelor, dar europarlamentarul Iuliu Winkler a subliniat două lipsuri esențiale: neanularea interdicției de comercializare a motoarelor cu ardere internă din 2035 și rigiditatea standardelor de CO2 pentru autoturisme și camionete.
- Winkler a menționat că acest plan apare într-un moment de schimbare tehnologică profundă în industria auto, unde competiția globală amenință atât industria europeană, cât și consumatorii.
- El a criticat abordarea Comisiei, care pune accent pe mobilitatea electrică, ignorând principiul neutralității tehnologice și descurajând inovația în alte domenii.
- Europarlamentarul a subliniat importanța mobilității accesibile pentru toți europenii și a cerut revizuirea interdicției de motoare cu ardere internă și flexibilizarea țintelor de reducere a emisiilor de CO2.
- Winkler a evidențiat impactul negativ al legislației verzi adoptate rapid asupra industriei auto europene, cerând o schimbare de mentalitate în cadrul Comisiei Europene și un sprijin real pentru cetățeni și industrie.
Planul de acțiune pentru sectorul automobilelor prezentat recent de Comisia Europeană are două lipsuri fundamentale, nu se angajează pentru anularea măsurii de interzicere a motoarelor cu ardere internă începând cu anul 2035 și nu este suficient de flexibil în privința standardelor de CO2 pentru autoturisme și camionete, a declarat europarlamentarul Iuliu Winkler (UDMR, PPE).
Potrivit deputatului european, Planul de acțiune vine într-un moment critic, în care piața globală a autoturismelor este într-o schimbare tehnologică profundă, iar concurența globală pune în pericol industria europeană, dar și consumatorii europeni.
”Cu toate angajamentele făcute anul trecut în campania electorală, Comisia Europeană continuă să pună semnul egalității între mobilitatea curată și mobilitatea cu emisii zero. Această abordare nu ține cont de principiul neutralității tehnologice, deoarece mobilitatea cu emisii zero desemnează de fapt o singură tehnologie și anume mobilitatea electrică. Descurajarea inovației în celelalte domenii este de natură să contravină atât intereselor industriei europene, cât și intereselor consumatorilor”, a afirmat Winkler.
Conform acestuia, conducătorii auto europeni nu sunt doar cumpărătorii de mașini noi, ei sunt și milioanele de europeni care achiziționează mașini rulate care satisfac perfect cerințele lor de deplasare la locul de muncă, de studiu și alte nevoi cotidiene.
”Mobilitatea nu poate să devină un lux, de aceea sunt de acord cu poziția Grupului PPE din Parlamentul European care susține că Planul de acțiune al Comisiei este doar un prim pas, fiind necesare alte acțiuni concrete. În primul rând este nevoie de anularea interdicției motoarelor cu ardere internă din anul 2035, în al doilea rând este necesară revizuirea și flexibilizarea țintelor de reducere a emisiilor de CO2 pentru autoturisme și camionete. Considerăm strict necesar ca regulamentul privind standardele de CO2 să fie revizuit până cel târziu în anul 2026”, a precizat europarlamentarul UDMR.
În opinia sa, Comunicarea Comisiei rămâne, din păcate, ancorată ferm în abordarea ideologică a Pactului Verde care a fost respins în anul 2024 de marea majoritate a alegătorilor europeni.
”Este nevoie de o schimbare de mentalitate la nivelul Comisiei Europene și de înțelegerea semnalelor politice care vin din Parlamentul European. Toate instituțiile europene trebuie să lucreze în sprijinul cetățenilor europeni și al industriei noastre și nu în slujba unor tendințe ideologice”, a arătat Winkler.
Industria europeană a autovehiculelor susține azi 13 milioane de locuri de muncă în 255 de fabrici și produce anual 15 milioane de vehicule, toate acestea însemnând 7% din PIB-ul agregat al UE.
”Libertatea de mișcare înseamnă și mobilitate și este de fapt un element important al modului de viață european. De aceea este nevoie în toate demersurile și în politicile industriale europene de acceptarea unui adevăr fundamental, avem nevoie de neutralitate tehnologică. Pactul Verde trebuie să genereze o viață mai bună pentru cetățenii europeni și nu profituri suplimentare pentru producătorii de baterii și autovehicule electrice din China”, a adăugat europarlamentarul UDMR.
Deputatul european Iuliu Winkler (UDMR, PPE) se pronunță pentru anularea interdicției de comercializare a autovehiculelor cu motor cu ardere internă începând cu 2035 așa cum prevede Planul ”Fit for 55”.
”După alegerile europene din vara anului trecut, în Grupul PPE a pornit o dezbatere intensă cu privire la obiectivele Green Deal, implicit a celor din Planul ”Fit for 55”, la modul în care acestea pot fi atinse și dacă pot fi atinse în marja de timp precizată în reglementările europene votate pe bandă rulantă în legislatura trecută. Noul context geopolitic și geoeconomic a dus la o scădere semnificativă a entuziasmului și la revenirea la realitate și pragmatism”, a declarat Winkler.
Aceste reglementări au lovit în plin industria auto din UE, a precizat europarlamentarul UDMR, care a adăugat că acest sector este nucleul economiei industriei europene cu 13 milioane de locuri de muncă, 255 de fabrici și 15 milioane de vehicule produse anual, reprezentând până la 7% din PIB-ul UE.
”Am ajuns la concluzia că favorizarea mobilității electrice în detrimentul oricărei alte tehnologii a fost o alegere ideologică. Renunțarea la principiul neutralității tehnologice s-a dovedit a fi o decizie distructivă, care a sufocat inovarea în sectorul auto”, a afirmat Winkler. El a subliniat că eliminarea neutralității tehnologice a îngenuncheat industria auto europeană și a deschis larg porțile pieței comune autoturismelor chinezești.
”Întreaga legislație verde a UE a fost adoptată în grabă sub presiunea imensă făcută de stânga progresistă, de ecologiști și verzi fără un studiu cumulativ de impact. Pe parcursul mandatului trecut, am făcut apel în legislativul european pentru asigurarea principiului neutralității tehnologice, dar și în favoarea unor dezbateri mai profunde a propunerilor care au venit de la Comisia Europeană. M-am numărat printre europarlamentarii care au promovat dictonul festina lente”, a precizat Iuliu Winkler.
Europarlamentarul UDMR a mai spus că Grupul PPE așteaptă mai multă rapiditate, claritate și hotărâre din partea Comisiei în revizuirea legislației europene.
Articol publicat pe site-ul www.stiriletransilvaniei.eu –https://bit.ly/43B18S2