În contextul dezbaterilor despre viitorul industriei europene, tema viitorului mobilității este deosebit de importantă. Modul în care călătorim, modul în care putem să ajungem la locurile noastre de muncă, costul general al mobilității interesează fiecare cetățean și fiecare familie. Reglementarea europeană adoptată în 2023 cu privire la interzicerea vânzării de autovehicule cu motoare cu ardere internă cu începere din anul 2035, parte a Pachetului ”Fit for 55”, a ajuns să fie contestată vehement din motive bine întemeiate.
În contextul actual al costurilor de producție care cresc în industria auto și a dependenței accentuate de furnizori externi, a devenit clar că alternativele electrice la motoarele cu ardere internă nu vor deveni repede competitive ca preț. Reglementarea europeană care interzice din 2035 vânzarea automobilelor cu ardere internă a fost adoptată fără o analiză de impact cu privire la toate consecințele pe care le va genera. Născută într-un context profund ideologizat, decizia nu ține cont nici de impactul asupra industriei, nici de pierderea a mii de locuri de muncă și consecințele sociale care decurg din acest fapt, dar nici de efectul asupra milioanelor de europeni pentru care mobilitatea este o nevoie zilnică, însemnând deplasarea la locul de muncă sau studiu.
Electrificarea forțată este nerealistă în contextul în care industria auto europeană este profund dependentă de materii prime critice cum ar fi litiul, cobaltul sau nichelul, dar și pentru că industria producerii bateriilor, componentă esențială a mașinii electrice, este necompetitivă în Europa.
Insuficient studiată a fost și perioada de timp necesară pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare electrică care merge mână în mână cu nevoia de modernizare a rețelelor de energie electrică din toate statele membre ale UE. Este astăzi foarte clar faptul că un deceniu este o perioadă foarte scurtă în raport cu investițiile gigantice necesare.
De altfel, atât reacțiile din industrie, cât și din partea consumatorilor arată clar că mobilitatea electrică este o alternativă care, în mod rațional, va coexista încă multă vreme cu variantele de autovehicule cu combustie internă sau hibride.
Din punct de vedere social, este extrem de important să ținem cont de milioanele de europeni care își rezolvă nevoile legate de mobilitate cumpărând autovehicule rulate de pe piața second-hand. Nimeni, astăzi, nu poate să ofere o perspectivă realistă acestor oameni care pur și simplu nu-și pot permite să achite prețul unui autovehicul nou electric sau cu combustie internă.
Am avut mereu convingerea că deciziile motivate ideologic și cele care nu țin cont de principiul neutralității tehnologice sunt extrem de periculoase pentru societate. Reglementarea cu privire la interzicerea din anul 2035 a comercializării motoarelor cu combustie internă este un exemplu de asemenea decizie motivată ideologic.
Cred că singura soluție este revizuirea cât mai rapidă a acestei legislații, efectuarea unor studii de impact realiste și aprofundate și luarea unei decizii care să elimine interdicția actuală cu termenul 2035.
Articol publicat de știriletransilvaniei.eu – https://stiriletransilvaniei.eu/2024/10/02/interdictia-vanzarii-de-autovehicule-cu-motoare-cu-ardere-interna-din-2035-trebuie-revizuita/