2014, anul unui nou început
Orice raport de activitate implicã, undeva, ideea de final, cu atât mai mult raportul activitãroman_t_betuii unui mandat precis delimitat în timp, cum este cel de cinci ani din Parlamentul European. Un astfel de raport de activitate presupune, însã, roman_s_betui ideea de bilanroman_t_betu. Adicã, tragi linia, obroman_t_betuii un rezultat de la care, apoi, porneroman_s_betuti noile proiecte sau le continui pe cele care necesitã mai mult timp decât, poate, roman_t_betui-ai fi închipuit atunci când le-ai pornit. Anul 2014 nu este un final. Dimpotrivã, 2014 este un nou început într-o mãsurã mult mai mare decât este anul unui final.
2014 este un nou început roman_s_betui pentru Europa. Este anul în care intrã în vigoare noul Cadru Financiar Multianual 2014-2020, este anul în care se va intensifica schimbul de argumente pro roman_s_betui contra revizuirii tratatelor în ideea obroman_t_betuinerii unei sincronizãri mai eficiente a guvernanroman_t_betuei economice sau a uniunii bancare. Viitorul Uniunii Europene va fi dezbãtut din ce în ce mai aprig. 2014 are toate roman_s_betuansele sã fie anul la care ne vom raporta, ulterior, ca la anul în care a fost declanroman_s_betuat procesul de revizuire a tratatelor Uniunii Europene. Va fi anul care va conta cel mai mult în drumul post-Lisabona, pentru ca va fi perioada care va determina avansul sau, în cel mai rãu caz, regresul Europei.
În 18 septembrie, scoroman_t_betuienii sunt chemaroman_t_betui la urne sã decidã dacã vor o Scoroman_t_betuie independentã. Guvernul Scoroman_t_betuiei a decis deja ca, în cazul unui rezultat pozitiv, proclamarea independenroman_t_betuei faroman_t_betuã de Regatul Unit al Marii Britanii sã aibã loc în 24 martie 2016. Și catalanii vor decide, în 9 noiembrie, în cadrul unui referendum, dacã vor sã-roman_s_betui continue drumul într-un stat independent roman_s_betui nu ca provincie autonomã în Regatul Spaniei. Deci, 2014 poate sã fie roman_s_betui anul naroman_s_betuterii a douã noi state europene. Apartenenroman_t_betua lor la Uniunea Europeanã pare de necontestat, însã, Scoroman_t_betuia roman_s_betui Catalonia, ca state independente, vor trebui sã aplice pentru a adera la Uniune roman_s_betui sã se supunã rigorilor unor tratate de aderare. Cel puroman_t_betuin aroman_s_betua sunã avertismentul lansat de Comisia Europeanã prin vocea preroman_s_betuedintelui Barosso. Înregistrarea candidaturilor acestor douã noi state membre pentru aderarea la Uniunea Europeanã ar putea reprezenta momentul propice pentru tranroman_s_betuarea “dilemei de la Copenhaga” roman_s_betui implicit desfiinroman_t_betuarea dublului standard care aduce atingere intereselor statelor membre din Europa Centralã roman_s_betui de Est. Aplicarea acestui dublu standard înseamnã, de exemplu, tergiversarea
aderãrii României la sparoman_t_betuiul Schengen.
2014 va fi un nou început roman_s_betui pentru România. Alegerile din aceastã toamnã ne vor aduce un nou preroman_s_betuedinte. Nu este nevoie de prea multe argumente pentru a fundamenta ideea cã pentru România, unde paternalismul este o trãsãturã fundamentalã a societãroman_t_betuii roman_s_betui unde democraroman_t_betuia are încã manifestãri adolescentine, un nou preroman_s_betuedinte reprezintã un nou început.
Speranroman_t_betua mea este însã cã vor fi roman_s_betui alte argumente pentru a vorbi despre un nou început în România anului 2014. Mã gândesc la argumente de ordin economic, argumente legate de creroman_s_betuterea eficienroman_t_betuei acroman_t_betuiunii noastre în Uniunea Europeanã, altele referitoare la abordarea mai sãnãtoasã, mai coordonatã roman_s_betui mai bine focalizatã a modului în care înroman_t_betuelegem filosofia politicilor europene de coeziune astfel încât sã evitãm noi eroman_s_betuecuri materializate în contraperformanroman_t_betuã în utilizarea fondurilor destinate sã finanroman_t_betueze modernizarea României.
Întorcându-ne la Bruxelles roman_s_betui la faptul cã avem o Uniune Europeanã sfâroman_s_betuiatã de nevoia de a alege calea pe care va merge mai departe, putem spera la faptul cã România a reuroman_s_betuit sã-roman_s_betui înroman_t_betueleagã pe deplin rolul roman_s_betui influenroman_t_betua pe care ar trebui sã le exercite în Uniune, dupã cum putem socoti roman_s_betui faptul cã între toate oproman_t_betuiunile posibile pentru roman_t_betuara noastrã se aflã roman_s_betui aceea de a nu avea nici o oproman_t_betuiune, de a nu fi capabilã sã decidã, de a continua sã batã pasul pe loc. Altminteri, evident cã alegerile pentru Parlamentul European vor marca un nou început. În iulie vom avea un nou legislativ european, iar din noiembrie, o nouã Comisie.
Cine va prevala în noul Parlament, dreapta creroman_s_betutin-democratã sau socialiroman_s_betutii? Care dintre actorii politici europeni vor ocupa fotoliile puse în joc? Ce poziroman_t_betuie va putea România sã-roman_s_betui asigure în Uniunea Europeanã? Cum vor fi integraroman_t_betui noii deputaroman_t_betui europeni în activitatea europeanã a României? Acestea sunt doar câteva dintre întrebãrile la care electoratul, mai întâi, roman_s_betui apoi establishment-ul politic din România vor da un rãspuns în 2014, care este categoric anul unui nou început.
Bruxelles, 12 februarie 2014