Autoritățile locale au un rol esențial în implementarea Planului UE de acțiune pentru educația digitală

Pandemia de coronavirus a schimbat modul în care învățăm, muncim și ne petrecem timpul liber. Dintre toate schimbările pe care pandemia le aduce în societate, mutarea educației în mediul virtual are cele mai profunde implicații. Copii și tinerii sunt afectați la vârsta la care sunt în formare, iar ca atare, transformarea digitală a educației afectează profund viitorul întregii noastre societăți.

Conform principiului subsidiarității, în UE educația și formarea profesională sunt competențe ale statelor membre. Cu toate acestea, este clar că Uniunea trebuie să-și asume susținerea sistemelor naționale de educație. La ora actuală, acest deziderat este îndeplinit prin instrumentul Erasmus+, dar și prin fondurile structurale. UE este implicată în perfecționarea Spațiului european al educației în cadrul căruia este încurajată mobilitatea elevilor și studenților și promovarea valorilor comune europene. Sunt tratate și probleme concrete cum ar fi recunoașterea reciprocă a diplomelor și calificărilor. Este lesne de înțeles că educația și formarea profesională stau la temelia agendei economice și sociale a UE.

Între lunile iunie și septembrie 2020, Comisia Europeană a organizat o consultare publică deschisă cu privire la noul plan de acțiune pentru educația digitală pentru perioada 2021-2027. Această consultare publică care a arătat că aproape 60% dintre respondenți nu au folosit învățarea la distanță și online înainte de criza provocată de coronavirus; 95% consideră că criza COVID-19 marchează un punct de la care nu mai există cale de întoarcere în privința modului în care tehnologia este utilizată în educație și formare; peste 60% dintre respondenți cred că și-au îmbunătățit abilitățile digitale în timpul crizei și mai mult de 50% dintre își doresc să facă mai mult. Participanții la consultare au mai arătat că resursele și conținutul de învățare online trebuie să fie mai relevante, interactive și mai ușor de utilizat

Expresia concretă a Spațiului european al educației, Planul de acțiune pentru educația digitală pentru perioada 2021-2027 urmărește realizarea unui învățământ online de calitate, care să fie incluziv și accesibil tuturor în Europa. Noul plan s-a construit în jurul a două priorități strategice: dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală performant și îmbunătățirea competențelor digitale și a competențelor de transformare digitală.

Pentru dezvoltarea unui ecosistem de educație digitală este nevoie de infrastructură, conectivitate și echipamente digitale; de planificarea și dezvoltarea eficientă a capacității digitale, inclusiv de capacități organizaționale actualizate; de profesori competenți și încrezători din punct de vedere digital și personal de educație și formare; de conținut de învățare de înaltă calitate, instrumente ușor de utilizat și platforme sigure care respectă confidențialitatea și standardele etice.

Îmbunătățirea competențelor digitale și a competențelor de transformare digitală are nevoie de dobândirea de competențe și competențe digitale de bază de la o vârstă fragedă; de o alfabetizare digitală, inclusiv prin combaterea dezinformării; de o educație informatică, aceasta însemnând o bună cunoaștere și înțelegere a tehnologiilor intensive în date, precum și a inteligenței artificiale; de abilități digitale avansate care produc mai mulți specialiști în domeniul digital și, de asemenea, asigură faptul că fetele și femeile tinere sunt reprezentate în mod egal în studiile și carierele digitale.

Toate aceste obiective ale UE legate de educația digitală vor fi atinse numai dacă regiunile europene sunt activ implicate în procesul de transformare. Regiunea sau județul în cazul României se află în interacțiune nemijlocită cu cetățenii. În țara noastră, administrația publică locală este aceea care răspunde de dotarea și patrimoniul școlilor, deci implicit programele de înzestrare în domeniul digital trebuie să fie implementate împreună cu autoritățile publice locale. Numai printr-o bună colaborare între Parlamentul European și Comitetul Regiunilor, vom putea să facem progrese și să atingem obiectivele educației digitale și, în general, ale tranziției digitale în Europa.

 

  • Puncte de vedere exprimate de europarlamentarul Iuliu Winkler în cadrul dezbaterii intitulate ”Provocărilor educației digitale în contextul Covid-19” organizată de Consiliul Județean Harghita în cadrul celei de-a 18-a Săptămâni Europene a Orașelor și Regiunilor.